Inhoudsopgave
    

Welkom bij Bright Ideas
Erwin van der Zande
door Erwin van der Zande
leestijd: 4 min

Bright lanceert een nieuw magazine: Bright Ideas. Een digitale uitgave die elke twee weken scherpe verdieping biedt over technologische vernieuwing. Daar word je wijzer van.

Sinds de komst van de iPad in 2010 streven we bij Bright al naar een volwaardig digitaal magazine. De eerste poging was Bright Screenzine, een magazine voor het scherm in de vorm van een iPad app. Eén editie is er verschenen, over design. We hadden onder meer meubelmaker Piet Hein Eek geinterviewd op video, auto-ontwerper Laurens van den Acker met een geillustreerd  audio-interview, de feature length documentaire Objectified over industriële vormgeving met onder andere Apple’s hoofd design Jonathan Ive, en connected infographics die live data van internet ophaalden. Het was een tof experiment dat net break-even heeft gedraaid. We wilden daarna iets anders. Na drie jaar is er nu Bright Ideas.

Hebben we dan maar liefst drie jaar aan Bright Ideas gesleuteld? Nee hoor. We zijn in de tussenliggende periode heel erg zoekende geweest en verkeerden in een permanente staat van voortschrijdend inzicht. Bright Screenzine is nog gemaakt met Woodwing. Dat ging daarna over in Adobe Publishing Suit maar licenties bleven voor ons eigenlijk te duur. Vandaar onze interesse in PRSS, een soort Wordpress voor magazine-apps van de makers van het Nederlandse reismagazine TRVL. Apple introduceerde de Kiosk en leek uitgevers welgezind een mooi platform te bieden. Tot de release van iOS7 die veel Kiosk-apps met dalende oplages confronteerde. Google heeft inmiddels ook een Kiosk app maar Android telt nauwelijks betalende gebruikers. HTML5 aan de andere kant van het spectrum liep lange tijd achter op native apps. En dan zijn er nog initiatieven als Blendle, waaraan wij met Bright Magazine zouden meedoen, totdat dat ophield te bestaan na de verzelfstandiging van Bright.

Wat we willen is simpel: een digitale uitgave gekoppeld aan onze database die is gemaakt met een betaalbare tool en wordt verspreid via een universeel platform. De praktijk bleek echter weerbarstig. Na een lang traject is de keuze gevallen op de zogeheten ’web app’; simpel gezegd een website die doet alsof hij een app is. De voordelen voor het publiek zijn evident. Bright Ideas is leesbaar op elk scherm: desktops, laptops, smartphones en tablets, ongeacht of je nou iOS, Android of Windows draait. Iedereen heeft een browser. Op het web deel je heel eenvoudig en met alle verbeteringen aan HTML5 is ook het belangrijkste - en vrijwel enige - nadeel van een web app verdwenen.

Dat was de vorm. How about de inhoud?

Nog even dit. De afgelopen jaren hebben we grote uitgevers als Sanoma all-in zien gaan met ’pdf+ magazines’; digitale magazines die heel dicht bij de gedrukte versies bleven. Weinig verrassend vielen de verkopen tegen. Een tweede golf makers stak de kop op met uitgaves als The Magazine, Offline en je mag van ons ook de site Medium meetellen. In Nederland gingen De Correspondent en NRC Reader van start. Van beide ben ik overigens abonnee. Deze uitgaves zijn elk op hun eigen manier korter, lichter, sneller en beter afgestemd op nieuwe leespatronen. Bright Ideas is gemaakt volgens diezelfde filosofie.

Bright Ideas verschijnt om de week, 24 keer per jaar, hier op ideas.bright.nl op zaterdagen. Elke editie bestaat uit 5 a 6 stukken. Soms serieus, dan weer luchtig maar als het goed is altijd raak. De compacte omvang is bewust gekozen. Je tijd is al schaars genoeg en we willen dat je Ideas ook even tussendoor zal willen openen, in de trein bijvoorbeeld. We kiezen voor kwaliteit, niet voor kwantiteit.

Bright Ideas kost slechts 24 euro per jaar. Speciaal rond de introductie hebben we dat zelfs nog verlaagd naar 20 euro én maakt ieder nieuw lid en alle bestaande abonnees kans op een Google Glass. Deze actie loopt tot 1 juni. In elke editie zit een stuk dat iedereen gratis kan lezen ter kennismaking. Artikelen die door leden worden gedeeld, zijn ook gratis te lezen. Doen we niet moeilijk over.

Inhoudelijk spitst Bright Ideas zich toe op opinie en observaties. Over de digitale wereld om ons heen: wat wij doen met onze gadgets en persoonlijke technologie, en andersom wat ze met ons doen. Waar we ons op Bright.nl en in de apps richten op spullen, de gamechangers, daar gaat Bright Ideas meer over ideeën, de eye-openers. De naam zegt het al.

We zijn erg benieuwd wat je van Ideas vindt. En laat ons vooral weten wat beter kan. Mail ons op ideas@bright.nl.

Beeld: Alan Levine

PS: Het symbool naast het editienummer links bovenin je scherm wordt door Apple gebruikt voor de Command-toets op zijn computers. Maar het bedrijf heeft er bepaald geen patent op. Het symbool, ook wel het Wapen van Sint Jan of de Bowen-knoop genoemd, wordt al sinds de jaren zestig gebruikt in Scandinavische landen als indicator voor culturele locaties. Het gebruik van het symbool gaat in die contreien zelfs terug tot voor 500 voor Christus. En wij vinden het ook tof.

Auteur

Erwin van der Zande (@evdz) is de bedenker en hoofdredacteur van Bright. Hij heeft een zwak voor tech en een neus voor trends. Erwin woont in Amsterdam samen met vijf vrouwen: zijn vriendin, hun dochters en twee poezen.